sponsor van de maand: tempelier

Interview Jef Keersmaekers

 

Je zou verwachten dat Jef Keersmaekers het een beetje rustiger aan doet. De pensioenleeftijd is al even gepasseerd en hij heeft een schitterend parcours achter zich. Nochtans zit ik aan tafel met een ondernemer waar de passie van overloopt. “Zolang het glas maar perfect getapt is”, zegt Jef, en hij praat gezwind verder.

Brouwerij Corsendonk is ook dichterbij, in Antwerpen, in volle expansie.

We mogen zeggen dat we een café hebben in het mooiste station van de wereld. Antwerpen centraal werd vorig jaar uitgeroepen tot ’s werelds mooiste. Brasserie Royal is een succes. Ook in de Stadsfeestzaal hebben we een prachtige zaak geopend. Dus ja, we steunen de horeca in de Kempen en de rest van de wereld. Want laat ons eerlijk zijn, zonder horeca wordt een stad een woestijn. Het zijn de hardwerkende horeca mensen die ons bij elkaar brengen. Net zoals voetbal ons samenbrengt.

Het lijkt wel of de passie voor bier in de genen zit bij de familie Keersmaekers?

Je zou mijn  twee zonen eens bezig moeten zien. In hun ogen zie je dezelfde liefde voor bier. Michel en Stefan zijn de vijfde generatie en het doet me goed te zien dat ze er helemaal klaar voor zijn. Wat wil een vader nog meer?

Het is onder jouw impuls dat het bedrijf wereldwijd doorgebroken is.

Het is vooral het werk van een ongelofelijk gedreven team. Onze 75 medewerkers hebben dezelfde passie en zo kom je waar je wil zijn. Ondertussen zijn we actief in 42 landen, tot in China toe en hebben een mooie portfolio aan biermerken. Het zijn de drie vorige generaties die de basis gelegd hebben voor ons succes. Er is nog veel werk aan de winkel maar het blijft plezant.

Eén van die andere successen is Tempelier. Waarom is net Tempelier hoofdsponsor van KFC Turnhout?

De Tempeliersorde bestond uit honderden monniken die vochten voor hun doel. KFCT kent een bewogen geschiedenis en heeft enorm moeten vechten om  te komen waar ze nu staan. Ook de volgende jaren zal de club op scherp moeten staan. Daarom vonden we het een perfecte combinatie met ons Tempelierbier: strijdvaardig, karaktervol en stevig. We zijn heel erg trots dat ons logo de shirts siert.

Hoe zijn jullie op de naam Tempelier gekomen?

In Oud-Turnhout is er de Heemkundige kring Corsendonca. Zij leerden ons dat de naam “Hofke van Chantraine”, naast de Sint-Bavo kerk, verwijst naar de aanwezigheid van Tempeliers in de 12de eeuw. Dat was voor ons het doorslaggevende argument om ons nieuwe bier Tempelier te noemen.

Jullie hebben al heel lang een goede band met het Turnhoutse voetbal.

We zijn al sponsor van KFCT, in zijn verschillende gedaantes, sinds 1947! René Jespers die bij ons op de boekhouding werkte, heeft nog bij Turnhout gespeeld. Ik herinner me ook nog heel goed hoe ik als bengel met mijn vader de houten vaten bier het stadion in rolde. Bier en voetbal, het blijft de ideale combinatie.

Tempelier wordt, net als al jullie andere bieren, gebrouwen bij Du Bocq.

We werken heel graag samen met brouwmeester Xavier Yernaux. De kwaliteit van onze bieren is top, dus willen we ook daar stabiliteit creëren. Die vinden we al jaren bij Brouwerij Du Bocq.

Van een te koud biertje krijg je de koude rillingen.

Bier wordt vaak veel te koud geserveerd. Het flesje ligt onderaan de ijskast en de smaak gaat helemaal kapot. Bewaar je Tempelier beter op kamertemperatuur, neem een ijsemmer en koel het bier af. Giet het vervolgens in een wijnglas of beter nog een Tempelierglas. Combineer dit met een gezond stuk vlees en je krijgt een hemelse ervaring.

Wat is je goudblonde tip voor KFCT?

Blijven investeren in de jeugd. Voetbal bouwt karakter en is nog gezond ook. Als je dat doet, zijn er altijd sponsors die op hun beurt in de club willen investeren.

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?

Onderneem met je hart. Wij zijn nog steeds een familiebedrijf en willen dat ook blijven. Er zijn al heel veel brouwers overgenomen, maar als de liefde voor je vak groot genoeg is, dan verkies je het bedrijf boven geld.

Interview door Guy Ooms